La fiesta de San Antonio es una fiesta colectiva de reafirmación como pueblo y el ritual que tiene lugar este día ha persistido a través de los siglos sin muchas modificaciones. Hay constancia documentada que se celebra, como mínimo, desde el Segel XVI; pero es muy posible que sus orígenes se remonten a poco después de la conquista, a comienzos del siglo XIV.
EL 1643, el Consejo General logró que el papa Urbano VIII reconfirmàs Sant Antoni como patrón de Menorca y se dio a esta fiesta un aire muy solemne. Ya entonces, la comitiva salía de la iglesia parroquial de Santa María de Ciutadella, entraba por Roser, pasaba por la calle de los sinsabores y de Artrutx y, saliendo de intramuros por el portal de Artutx, continuaba hacia levante por la contramurada hasta el portal de Mahón, donde nuevamente entraba en la ciudad vieja para dirigirse a la desaparecida iglesia de San Antonio.
Si nos situamos en el siglo XIX vemos que en Maó -al igual que en Ciutadella también se hacía la procesión de Sant Antoni. La marcha salía de la parroquia de Santa María y se dirigía a la iglesia del santo, donde tenían lugar los oficios religiosos con la asistencia de la autoridad civil y del clero. El pueblo también participaba del espectáculo y lo hacía con una representación de la lucha entre moros y cristianos. Según las crónicas, esta costumbre fue prohibido en 1820, cuando Menorca había pasado definitivamente a la corona española.
Sant Antoni no es una festividad popular con el aire de las fiestas estivales y caballerescas. Por Sant Antoni impera la representación sobre la acción. Se representa la historia de Menorca. El seguimiento de los actos centrales de la fiesta en
Ciutadella nos puede dar las claves de la esencia, de la naturaleza de sus componentes.
- Misa solemne en la Catedral, a las 11 h.
- Procesión de los Tres Toques, después de la misa y en la que se simboliza la entrada de las tropas del rey Alfonso el portal de Ladrillo de la ciudad, donde se hacen los tres toques y se canta un tedeum.
- Mercado de Sant Antoni, en la plaza de Sant Antoni a lo largo de toda la mañana, con venta de dátiles y naranjas y en el transcurso del cual se rifa un cerdo.
Estos componentes nos transmiten la idea de una celebración multiforme: histórica, religiosa, política, tradicional; que ha pasado a ser patrimonio de todas las ideologías.
Aunque estos actos centrales tienen lugar en Ciutadella, durante las semanas previas y posteriores a la fiesta todos los pueblos de Menorca organizan una serie de actos para conmemorar la Diada.
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ENGLISH
In the celebration of the Seventeenth of January, in Menorca the incorporation of the island to the Catalan-Aragonese crown commemorates the occupation of the troops of Alfonso the Liberal in 1287, coinciding with the religious celebration of Sant Antoni, that, according to the tradition , Had invoked the troops of the Christian king to win in the fight. This ended the Arab domination of the island (9th-13th century) and Menorca was repopulated with people coming mainly from the Empordà regions, which carry the Catalan language and culture to the island, characteristic features of identity and Idiosyncrasy of Menorca to this day.
The feast of San Antonio is a collective celebration of reaffirmation as a people and the ritual that takes place this day has persisted through the centuries without many modifications. There is documented evidence that is celebrated, at least, from the Segel XVI; But it is quite possible that its origins go back to shortly after the conquest, at the beginning of century XIV.
In 1643, the General Council succeeded that Pope Urban VIII reconfirmàs Sant Antoni like patron of Menorca and this party was given a very solemn air. Already, the party left the parish church of Santa Maria de Ciutadella, entered through Roser, passed through the street of troubles and Artrutx and, leaving from inside the walls of the Artutx portal, continued upwards through the contramurada to the portal Of Mahón, where again it entered the old city to go to the missing church of San Antonio.
If we are in the 19th century we see that in Maó - as in Ciutadella was also the procession of San Antonio. The march left the parish of Santa Maria and went to the church of the saint, where religious services took place with the assistance of civil authority and clergy. The people also participated in the spectacle and did it with a representation of the struggle between Moors and Christians. According to the chronicles, this custom was prohibited in 1820, when Menorca had definitively passed to the Spanish crown.
Sant Antoni is not a popular holiday with the air of the summer and chivalric parties. By Sant Antoni reigns the representation on the action. The history of Menorca is represented. The follow-up of the central acts of the party in
Ciutadella can give us the keys to the essence, to the nature of its components.
Solemn Mass in the Cathedral, at 11 o'clock.
Procession of the Three Touches, after the mass and in which the entrance of the troops of King Alfonso is symbolized the portal of Brick of the city, where the three touches are made and a Tedeum is sung.
Market of Sant Antoni, in the square of San Antonio throughout the morning, with sale of dates and oranges and in the course of which a pig is raffled.
These components convey the idea of a multiform celebration: historical, religious, political, traditional; Which has become the patrimony of all ideologies.
Although these central acts take place in Ciutadella, during the weeks before and after the fiesta all the towns of Menorca organize a series of events to commemorate the Diada.
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